fredag 8 mars 2013

förklädesklänningar och annat

 Hittade ett gammalt mönster i min mammas samling av smått och gott. Den här modellen föll jag för på en gång och det är så trevligt att kunna återanvända sådant som man annars bara skulle ha kastat. 

Klänningen nedan som är i storleken 0-3 månader är sydd av en gammal duk jag hittade i min egna samling av smått och gott, tror att en liten tjej skulle bli hur söt som helst i den.





 Här är två andra klänningar som är sydda av gamla gardiner varav den blå är fyndad på loppis och den gröna är en gåva. Det är äkta retrogardiner som bara har fått en annan funktion än att hamna på tippen. Återbruk är ett bra ord =)

 Dunderklumpen är inte en av mina favoriter så när min mor sa att jag kunde få ta dem och sy av blev jag väldigt glad, ja jag vet det låter kanske konstigt. Men faktum är att om jag står ut med tyget ett tag medan jag syr och sedan säljer iväg dem så kommer jag inte att överraskas av dem i garderoben varje gång jag öppnar den och så har de kommit till användning. Hade jag inte kunnat sy hade de garanterat hamnat i soptunnan.


Något annat som jag fyndade på loppis var ett mönster från 50-talet på en mössa för ett barn i 3års ålder, så jag var ju bara tvungen att sy upp en för att se hur den skulle bli. Egentligen skall det vara en skärm framtill men den skippade jag denna gång. Känner jag mig själv rätt kommer det att bli fler av denna modell både med och utan skärm.

På återseende...


1 kommentar: